♥ SeGalanyA AdA ♥

WelcOme To My Blog SEGALANYA ADA ThanKs For VisitiIng My BloG Dont Forget to give YoUr Comment by Syah Segalanya Ada

Koleksi Video Show syahman

Monday, January 28, 2013

Siti Hajar BInti Ahmad Sabir (Al-fatihah) - satu kisah yg patut kita teladani-

Hasil penulisan ini sesungguhnya ditulis oleh ibunya yang tercinta, ibu kepada arwah Siti Hajar Binti Ahmad Sabir (alfatihah). Semoga kita memperoleh manfaat yang besar dari perkongsian ini. Selamat membaca. 
 
6 Jan 2013 (Ahad)
Kami dapat panggilan telefon mengatakan Hajar kemalangan. Segera bergegas ke Hospital Besar Melaka. Ramai pelajar UTEM sedia menunggu berita kemalangan itu.

7 Jan 2013 (Isnin)
Hajar dimasukkan ke wad ICU Mawar. Pegawai HEPA UTEM mula membuat lawatan.Doktor mencadangkan pembedahan segera dilakukan. Masalah kewangan mula berbangkit, wang kami  tidak mencukupi’

8 Jan 2013 (Selasa)
Gerakan mengumpul derma utk pembedahan Hajar berjalan lancar. Pembedahan dilakukan pada pukul 1 tengahari. Pukul 6 ptg, pembedahan selesai.

9 Jan 2013 (Rabu)
Kesihatan Hajar baik sebelah pagi tapi merosot sedikit menjelang petang. Tekanan darah mula turun, lalu ubat untuk menaikkan tekanan darah segera diberikan. Muka dan badan mula sembab sebab dah 2 hari hanya drip air tanpa makanan. Sebelah petang, susu disalurkan ke perutnya melalui tiub. Walaupun tulang belakang telah di betulkan kedudukannya, saraf tunjang tetap telah tercedera dan kita menunggu dan berharap kekuasaan Allah Ke atas Hajar berkat doa semua sahabat di dalam dan di luar negara.

10 Jan 2013(Khamis)
Selepas Subuh tadi,  kami lawat dia dan bacakan ayat2 suci dan syifa’. Dia tenang je.Kami berbual. Memang dia tak gelak tapi matanya lebih bermaya. Kami ceritakan tentang  kawan2 yang datang, yang berkirim salam dan sebagainya. Memang dia tak dapat lawan bergurau, ketawa besar macam biasa tapi dia dengar kami tu pun dah cukup. Langsung tak tunjuk airmata pada dia. Kami usap tangannya, usap pipi dan dahi berkali2 dan bercakap dengan nada yang ceria juga. Tak boleh nak pandang dia dengan mata sayu, cakap dengan suara sebak..tak boleh. Kalau kita positif, kita ceria, aura kita berpindah kepadanya.

Ramai yang bersimpati dengannya lalu mencadangkan pelbagai bentuk rawatan pemulihan. Ada yang mencadangkan pergi kepada sekian-sekian dukun patah jika Hajar telah keluar dari Hospital nanti. Ada juga peniaga air yang menawarkan sebotol air pada harga RM25, dan menjanjikan penyembuhan dalam 10 minit sahaja. Hajar senyum . Pesannya, dia tidak mahu apa-apa rawatan yang menggunakan perantaraan jin dan hanya mahukan perubatan Islam. Dia rela lumpuh seumur hidup atau sanggup mati, asalkan tidak mensyirikkan Allah.

11 Jan 2013 (Jumaat)
Doktor dah benarkan makan bubur. Kami sudukan dengan sup ayam, sup sayur, ikan dan buah2an. Minum air zam zam pakai straw. Memang haus betul dia. Berkat air terbaik di atas mukabumi, dia segera nampak bertenaga. Menitis airmata sahabat2 melihat dia telah makan. Berebut2 mereka nak tolong layan Hajar. Suasana ceria berlanjutan dengan cerita2 lucu mereka.
Solat Hajat dilakukan di merata tempat dari sebelah malam hingga ke siangnya.UTeM sendiri menganjurkan solat hajat di Masjid, melibatkan kerjasama BADAR dan Majlis Perwakilan Pelajar . 
                                   
Lawatan  Naib Canselor, memberikan suntikan semangat luarbiasa kepada Hajar. Dia ingin sembuh. Dia ingin kembali belajar. Dan dia dijanjikan pelbagai kemudahan pembelajaran jika dia sihat dan masih berminat menuntut ilmu.
Sedikit jangkitan kuman mula dikesan di paru-paru menyebabkan pernafasannya tidak stabil.

12 Jan 2013 (Sabtu)
Doa dan kata-kata peransang tak henti2 masuk ke  telefon untuk memberi semangat kepada Hajar. Kami  perlu kuatkan pernafasannya. Latihan pernafasan mula diberikan supaya oksigen banyak masuk ke badan dan dia dapat melawan kuman2 yang datang menyerang. Hasilnya, kedua dua tangan dah boleh diangkat tinggi. Selepas ini, kami nak teruskan dengan latihan menggenggam. Semua ini menyakitkan, kerana itu motivasi dari sahabat2 amat diperlukan. Peranan saya sebagai ibu adalah untuk mengukuhkan keimanannya dan meletakkan pergantungan harapan sepenuhnya pada Allah.
Sebelah petangnya, Hajar di keluarkan dari ICU Mawar dan diletakkan di wad D3.

13 Jan 2013(Ahad)
Akhirnya berbekalkan sedikit kekuatan yang diberi oleh Allah, saya terangkan situasi sebenar, kesan kemalangan itu kepada Hajar. The whole truth. Dan sebagai hambanya yang patuh, dia Redha dengan apa saja Qada dan QadarNYA. Pendapat doktor itu berdasarkan pengetahuan manusia. Yang mana ia hanya ibarat setitik air di lautan yang luas. Terlalu kecil kemampuan manusia berbanding dengan kekuasaan Allah itu sendiri. Baginya hidup mesti diteruskan, ada banyak lagi nikmat tuhan yang sedang dinikmatinya. NIKMAT TUHAN YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN?
Setiap hari Allah menuntut perjanjian kita dengannya sebelum kita dilahirkan. Iaitu untuk mengakui DIA itulah tuhan kita yang layak disembah. Dia yang maha berkuasa, yang memiliki segala2nya. Sedang kita inilah si fakir yang tak punya apa2…dan sentiasa meminta2 darinya. Kalau dah lidah kita mengakui Allah itu maha berkuasa, maka ikrarkan pula dihati..yang DIA mampu mengubah nasib Hajar lantas menyembuhkannya sekalipun.

Takada rahsia lagi.  Dia dah tahu dirinya lumpuh sementara. Dah tahu situasi tulang belakangnya, saraf tunjangnya yang cedera dan juga pembedahan yang telah dilaluinya. Tanpa setitik airmata, tanpa keluhan, tanpa menyesali nasib, tanpa mematahkan semangatnya untuk terus hidup, katanya kalau mak dan ayah boleh redha, dia juga akan redha. Banyak lagi tanggungjawab untuk digalas, ramai lagi diluar sana yang perlukan bimbingan dan kerana Allah masih selamatkan nya, dia akan bersyukur. Pasti ade hikmahnya.

Malam itu, sedang saya membacakan ayat2 suci kepadanya, dia kata “Mak dengar tak tu? Suara seruan tu?” Saya terdengar seruan bersahut2an dua atau tiga kali dari arah yang tak pasti. “Orang azan kot” tingkah saya. Dia jawab “mana pulak, azan mana ada SUBHANALLAH.. orang tu sebut SUBHANALLAH berkali2. Akak dengar, Cuba tengok jam, bukan masa azan, kan?.”akuinya penuh jujur. Saya rasa berdebar, “Selalu ke akak dengar?” “Selalu gak, entah siapa lah yang jerit tu gaknya…” jawabnya naif’

14Jan 2013 (Isnin)
Sebelah siang Hajar demam.Batuk2 Kecil, Menjelang maghrib, cuaca sejuk, batuk makin memberat. Demam semakin tinggi mencecah 39C. Selsema, kahak tersumbat di saluran kerongkong dan belakang hidung. Hajar semakin lemah. Apabila pernafasan tersekat,Hajar menggelepar mencari nafas. Doktor segera bertindak bila kami menjerit meminta bantuan kecemasan  diberikan dengan menyedut kahak menggunakan mesin penyedut. Tiup dimasukkan ke saluran kerongkong dan saluran hidung. Prosedur yang menyakitkan dan tidak selesa. Tapi masih tak banyak membantu, selsema mengalir lagi, dan kesejukan malam menyebabkan hidung  tersumbat semula. Kami disuruh keluar semasa bantuan kecemasan itu. Keadaan agak membimbangkan. Kami berdua berusaha menolong dengan membacakan ayat2 suci dan zikir2. Menjelang  tengah malam barulah dia bernafas selesa dan tidak mencungap cungap lagi. Keletihan  yg teramat sangat..tetapi bersyukur terselamat dr situasi bahaya. Stabil.

Bila dah tenang, Hajar bercerita semula, semasa doktor membantunya dan kami memohon bantuan Allah, pertolongan tersebut telah datang. Bagaimana? Secara tiba2 dia sendawa berkali kali. Dan setiap kali angin sendawa itu keluar, terasa hidung yg tersumbat tidak tersumbat lagi dan dia boleh bernafas dgn selesa. Kemudian, dia terasa mukanya dipercikkan air 3 kali. Air yang sgt sejuk dan selesa. Dia yang sedang demam panas dan terasa muka berbahang, tetiba rasa sangat selesa dan demam mula menurun.SUBHANALLAH.

Hari dah jauh malam, suami saya nak pulang menjaga anak2 yang lain di rumah. Suami beritahu Hajar, dengan cepat dia jawab “Ayah percaya Allah tak?”jawab suami”Percaya”. Tambah Hajar lagi, “Kalau percaya pada Allah, ayah baliklah..Allah ada jaga akak kat sini.”Sesekali dia tersenyum manis. Kami tanyakan” kenapa senyum?” Dia jawab…”ada bau wangi sangat”.” Selalu ke akak terbau macam tu?”Jawabnya, “Kadang2 aje, kadang2 masa nurse datang, kadang2  waktu sahabat ziarah” Hati kami mula rasa sesuatu. Suami saya tak jadi balik. Kami berdua tertidur kepenatan menemani dia malam tu. Dipihak dia pula, terasa sangat aman dan damai. Malam yg sejuk dirasakan nyaman. Langsung tak rasa lapar dan dahaga. Menurutnya, sepanjang malam, dia memerhatikan kami berdua tidur dan mensyukuri apa saja nikmat yang sedang dinikmatinya.

15 Jan 2013 (Selasa)
Sebelah pagi Hajar masih tak bermaya. Semakin naik matahari, hidung semakin kurang tersumbat dan kesihatan mula beransur baik. Perjuangan untuk hidup diteruskan lagi. Bila demam berkurangan, Hajar akan kembali ceria, makannya akan berselera, makan pudding, bubur, sup ayam dan buah2an.. Rakan2 pun gembira melayan kerenah dia. Bila dia sebut teringin makan pisang…tetiba ada saja tetamu yang bawakan. Dia duduk tapi kepalanya agak senget - masih tak boleh kawal gerakan kepala. Spontan dia kata, “Kalau ade bantal kecil, boleh letak kat leher”  lalu Allah perkenankan hajatnya. Bantal yang diidamkan dibawa oleh sahabat yang prihatin pada hari yang sama hajatnya diutarakan. (KUN FAYAKUN)

Tekak Hajar masih terasa sakit – perit. Mungkin sebab guna tiub penyedut kahak sebelumnya. Jadi ubat demamnya perlu dihancurkan dan dijadikan larutan. Saya bancuhkan paracetamol dengan sedikit air zam zam. “Akak, ingat ye, ubat ni alat je, Allah yang menyembuhkan” Dia angguk. Ubat di sudukan ke mulutnya. Pahit. Kecil matanya. Segera saya berikan air zam zam untuk diminum. Lepas itu dia tanya, “Air ape tadi?”. “Ehh..air zam zam lah, mana ade bagi air lain.” Dia senyum lagi. Saya tertanya2. Dia kata “Allah tolong akak, ubat tu memang pahit, tapi bila minum air zam zam tu, rasa macam air tu manis, ia basuh semua rasa pahit dilidah akak, Esok mak cubalah” Macam mana ni….nak percaya tak?

Malamnya, dia kena makan ubat lagi. Tanpa gentar, dia menelan ubat pahit tu dan tinggalkan sedikit untuk saya. Nekad untuk menyampaikan dakwah, saya telan baki ubat itu. Memang pahit. Dan bila air zam zam diminum, rasa pahit itu hilang tak berbekas. Seperti lumpur di lantai yang tertanggal semuanya bila air disiram kepadanya.
Kemudian dia mula bertanya bagaimana dia nak  solat dalam keadaannya seperti itu. Saya terkedu. Telefon terus saya capai, meminta bantuan ilmu dari rakan2 yang lebih arif. Dan seperti dijangka, apa yang dimintanya, mudah benar utk Allah tunaikan. Ade saja sahabat yang prihatin dan sudi menolong.

Bila Doktor pelatih datang untuk mengambil sampel darah, Hajar menangis. “Akak dah lemah, makan pun tak seberapa, mana nak ada darah banyak. Doktor asyik ambil darah..tangan doktor tu besar,kematu, tak sensitive. Tangan akak kecil, Sakit tau ditampar2 tangan akak, dicubit2…dah tak jumpa urat darah tu, tak yah lah ambil darah. Akak tak nak doktor tu lagi”. Sayu hati mendengar rintihannya, tapi macamana? Mana boleh pilih2 doktor. Tapi Allah maha mendengar, esoknya doktor lain pula mengambilalih.

16 Jan 2013(Rabu)
Usai solat subuh, saya dapati Hajar mengadu sakit perut. Macam kembung. Perut mula membengkak dan bergerak2. Saya sapukan sedikit minyak angin dan bacakan rukyah. Dia terasa nak muntah. Ya memang.. dia betul betul muntah. Berlambak2 muntah air hijau keluar dari mulutnya. Kami beri air zam zam kerana muntah tersebut memahitkan tekak. Tapi muntah berterusan…lagi…. lagi… dan lagi…”Akak tak nak pelawat hari ni”. Dan tengahari itu, memang takada pelawat yang datang.

Menjelang maghrib, dia suruh ayahnya solat. Kemudian saya pula disuruh solat. Saya katakan, “nanti siapa nak tolong bersihkan muntah? Mak solat lewat sikitlah…Dia jawab  “Allah ada, Allah boleh bantu akak.” Terkedu. Saya pun tinggalkn dia untuk solat. Ayahnya pula pergi menjemput adiknya di Malacca Central. Selesai solat, saya dapati nurse sedang membersihkan Hajar. Bajunya yg terkena muntah digantikan. Kemudian dia kata, “Haa..kan betul akak cakap, Allah ada bantu akak. Mak pergi je, akak muntah, tapi nurse yg sedang rawat makcik kat sebelah tu ternampak akak muntah dan dia datang bantu.

Sepanjang malam, adik Hajar, Nabilah, saya dan suami saya hanya menadahkan kain menahan muntah hajar. Muntah…minum lagi…dan kemudian muntah semula. Bila reda sedikit, kami mula berbicara. “Akak, Nampak gayanya macam perut akak dah tak terima lagi air yang kami beri. Mungkin rezeki minuman akak dah habis. Mak bagi air untuk basah tekak je, tapi untuk menghilangkan dahaga, akak mohonlah rezeki dari  Allah.

Ayahnya pula kata “Akak, kalau akak dipanjangkan usia, ayah akan belikan computer yg lebih ringan untuk akak, sesuai dgn kemampuan akak menggunakannya. Tapi kalau usia akak tak panjang, akak jangan sedih sebab akak akan dapat syahid dunia. Pujuk ayah lagi, “Akak, bila dajjal keluar nanti, orang2 yang beriman takkan dapat bekalan makanan sebab tak mahu sembah dajjal. Mereka akan berzikir sahaja, dan Allah cukupkan rezeki mereka. Mereka tak rasa lapar dan dahaga, Akak zikirlah ye”. Angguk.

Walaupun perbualan itu amat menyentuh hati, tapi masih tak mampu menggugurkan air matanya. Dia kata” Kalau mak dan ayah dah redha, takde sebab untuk akak tak redha. Kalau Allah izinkan akak hidup lagi, walau mcmana pun rupa akak waktu tu, akak akan berdakwah untuk beritahu orang tentang adanya pertolongan Allah, besarnya kekuasaan Allah. Mak tulis ye, biar tak lupa . Nanti akak sendiri yang akan ceritakan. Tapi kalau umur akak tak panjang, emak ceritakanlah bagi pihak akak”

Untuk adik2nya, dipesankan agar ubah penampilan berpakaian. Untuk rakan2, dia minta maaf dan memberikan kemaafannya kepada mereka. Adik2 dipujuk agar pakai jubah2 dan tudung dia yang banyak. Dia turut beritahu minta digantikan puasanya dan uruskan solat yg tertinggal sepanjang dia berada dihospital tu.  Ada beberapa hutang kecilnya minta dilunaskan.

Kami tanya lagi. “ susah ke rasanya nak muntah tu tadi?” Jawabnya, “Taklah, senang je, Allah tolong.” “Tolong macamana?” tambahnya “Dah badan akak tak boleh keluarkan air2 kotor tu dgn cara biasa, Allah tolong keluarkan melalui muntah. Tak susah pun, rasa macam meludah je” MASYA ALLAH. Hajar sentiasa kaitkan apa saja yang dialaminya dengan Allah. Sentiasa berbaik sangka  Allah menolongnya. Benarlah seperti hadis qudsi,  Allah bertindak mengikut sangkaan hamba terhadapNYA. Jika kita yakin Allah menolong kita, maka Allah akan tolong.
Keputusan Xray menunjukkan perut dan usus besar membengkak teruk.

17 Jan 2013(Khamis)
Situasi kritikal. Tak mahu pelawat lagi. Doktor sedang cuba menyelamatkan . Perut membengkak terus. Usus besar tidak menyalurkan najis dengan sempurna. Menurut doktor semuanya ada kaitan dengan saraf tunjang yang gagal menghantar arahan ke anggota badan.  Ultrasound pula  diambil.  Hajar tenang. Berserah pada Allah menentukan yang terbaik untuknya.

Selepas waktu melawat tengahari, demam memburuk semula. Perut yang membengkak menyukarkan pernafasan. Doktor mula gelisah. Satu tiub dimasukkan ke perut melalui hidung bagi menyedut cairan di dalam perut. Lebih 1Liter cairan dikeluarkan. Hajar diarahkan berpuasa sehingga punca pembengkakan itu diketahui.

Demam lagi. Saya sudukan juga tiga sudu air zam zam ke mulutnya dari masa ke semasa. “Akak, jgn bimbang, kita orang  Islam dah dilatih berpuasa. Redha ya .. mak bagi air zam zam ni hanya utk basah tekak, memang tak sempat sampai ke perut pun ia akan kering sendiri. Mintalah Allah hilangkan dahaga akak” . Dalam keletihan beliau jawab, “beratnya dugaan Allah ni , mak..” “memanglah…kan syurga Allah tu mahal harganya…sabar  ya.. Nabi Ayub dulu pun diuji dengan berat” Dia angguk.. Doktor pasang drip…Dalam hati, saya tak putus2 membacakan ayat2 suci dan selawat untuk menolong beliau melalui kesukaran itu.

Menjelang asar, Hajar mula rasa bahang. Dia minta dimandikan. Panasnya kuat dibahagian dada. Dan terasa semua badan sakit2. Saya terdiam. Saya rasa, dia dah mula nak nazak. Waktu tu saya berdiri membelakangkan tingkap. Dia suruh saya beralih kedudukan. Dia nak pandang keluar tingkat. Saya tanya , nak tengok apa? Katanya : nak tengok Allah. Saya terkedu lagi. Katanya :” Allah marah sebab tak dakwah sungguh2. Tak mahu cari jalan lain, bila dakwah terhalang.” Saya jawab “Mintalah ampun dan banyakkan beristigfar pada Allah,” Angguk.Tak lama lepas tu, dia kata, matanya dah mula kabur. Saya membisikkan agar dia terus mengingati Allah. Angguk.Dalam termengah2 dia berkata”mak, izinkan akak pergi dulu, tapi akak tak nampak jalan” “ Ya, mak izinkan, mak doakan agar Rasulullah datang tunjukkan jalannya. Sekali lagi dia mengejutkan saya, bila dia kata dia dah tak boleh nampak, lalu bola matanya bergerak ke atas. Segera saya talkinkan berulang kali. Doktor dan  nurse mula berkejar datang nak menyelamatkan. Saya disuruh keluar. Mereka mula memasang topeng oksigen,dan  menaikkan tekanan darah.

Hati saya dah sebu. Saya tahu tadi tu Hajar dah nazak. Persiapan dibuat utk pindahkan Hajar ke ICU semula. Waktu maghrib tu, kami berkejar kejaran tolak  katil Hajar ke ICU okid.

Hajar segera dibius dan getah saluran pernafasan dipasang ke mulutnya. Mesin pernafasan mengambilalih proses pernafasan. Itulah kali terakhir untuk dia berkata kata kerana selepas itu dia terus ditidurkan dan tak bangun2 lagi.

18 Jan 2013Jumaat)
Kami dimaklumkan ada air yang banyak diluar perut dan sekitar usus. Dikhuatiri usus Hajar telah bocor. Menjelang waktu azan zohor, untuk solat jumaat, jantung Hajar berhenti berdenyut. Doktor segera melakukan CPR. (Satu. Dua, Tiga, Empat, ……)saya nampak prosedur tu dr luar cermin biliknya. Hati saya terguris teruk…cpr dilakukan di dada, betul2 di atas kawasan pembedahan tulang belakangnya. Kalau dia selamat sekalipun, apa nasib tulang belakang tu, kan baru je lepas dibedah.
Walaupun jantung dapat digerakkan kembali, namun jantung Hajar hanya bekerja 1% sementara mesin pernafasan yg bekerja  lagi 99% .Hakikatnya carta pernafasan di paparan skrin tu terasa semacam gimik.

19 Jan 2013 (sabtu)
Doktor pakar usus mengesahkan usus Hajar bocor dan perlukan tembukan kecil diperut untuk mengesahkan teori beliau. Sekiranya benar, pembedahan yang lebih besar diperlukan utk memotong usus yang bocor itu dan mencantumkan semula. Serentak dengan itu, kami diberi borang kebenaran  pembedahan untuk ditandatangani. Semuanya atas nama nak menyelamatkan nyawa Hajar. Kami buntu. Suami meminta tempuh untuk bertenang dan berfikir. Kami perlu solat. Kami perlu berfikir dengan tenang. Kami mohon pertolongan melalui pertolongan Allah. Pukul 2 pagi, kami dipanggil semula. Terdesak, kami benarkan tembukan dilakukan diperut. Hanya pada Allah kami bermohon pertolongan dan petunjuk.

Belumpun sempat selesai pembedahan kecil itu, seorang lagi doktor memanggil kami. Berita besar yang disampaikan, buah pinggang Hajar tidak berfungsi sepenuhnya atau lebih tepat lagi..dah rosak dan perlukan dialysis darah. Hajar takkan boleh bertahan kalau darahnya tak dicuci kerana toksin dalam tubuh akan meningkat dan meracuni organ2 yang lain. Terdiam. Bermimpikah kami? Lepas satu, satu, organ badannya merosak. Namun begitu, dialysis tidak boleh dilakukan dengan selamat kerana keadaaan Hajar yang tidak stabil. Jantungnya dah pernah berhenti, dan boleh berhenti lagi semasa dialysis. Darahnya dah terlalu cair..dah lama tak makan. Pendarahan juga boleh berlaku kerana tekanan darah yang rendah. Jadi apa yang boleh kami perbuat? Sesudah berbincang, kami ambil keputusan tidak membenarkan cuci darah dijalankan kerana risikonya besar.

Tak lama lepas tu, pakar usus pula mengesahkan yang usus Hajar memang benar2 bocor dan pembedahan besar diperlukan. Kami tanya, adakah Hajar stabil untuk dibedah? Jawapannya TIDAK.Kami Tanya adakah masalah usus itu boleh selesai selepas pembedahan tersebut? Jawapannya. TIDAK PASTI MASALAH SAMA TAKKAN BERULANG LAGI. Lalu kami berikan jawapan yang paling selesa bagi kami iaitu tidak membenarkan sebarang pembedahan dilakukan lagi. Kami juga tidak membenarkan prosedur cpr dilakukan jika jantung terhenti lagi.

Doktor bercakap dengan berhati2. “Kalau itu keputusan Puan, Puan sedarkah apa akibatnya nanti?” Saya jawab, “ya, saya sedar, saya akan kehilangan anak saya, dan saya redha. Malah, kalau boleh , saya nak segala ubat dan mesin pernafasan dihentikan” Doktor menjawab, “Itu tak boleh, menyalahi etika, itu seperti membunuh pesakit. Kami tak boleh membunuh pesakit, tapi kalau Puan tak mahu lakukan semua yg kami dah cadangkan, mesin pernafasan tetap perlu terus dihidupkan. Cuma pesakit takkan mampu bertahan lama kerana toksin yang tinggi akan meracun dirinya sendiri.

Selepas itu, doktor terus mengawasi Hajar, dan pelawat telah dibenarkan menziarah tanpa had masa kerana Hajar hanya menunggu masa untuk pergi meninggalkan kita semua. Semua keluarga telah dimaklumkan, Hajar tak putus2 diziarahi oleh sahabat2 yang mengenali dan bersimpati. Masing2 ingin menatap wajahnya untuk kali terakhir

20 Jan2013 (Ahad)
Pagi itu kami berdua khusyuk dlm doa masing masing, hanyut dalam munajat kami kepada Allah memohon bantuan dan keringanan untuk sakaratul maut anak kami.Tepat jam 9.20 pagi, Hajar melepasi sakaratulmaut dan meninggal dunia dengan tenang dalam dakapan ibu dan restu ayah. Pergilah sayang, TUHANMU yang lebih menyayangimu telah menunggu. Terima kasih YA ALLAH kerana telah meminjamkan kami anak yang sebaik ini. 20 tahun kami berbahagia dengan kehadirannya.Terima kasih kerana menganugerahkan akhlak yang mulia terhadap anak kami ini. Kini kami kembalikan ia kepadaMU YA ALLAH.Dakapilah ia dengan limpahan rahmat kasih sayangMU yang maha Agung. Amin.. amin..amin..ya rabbal alamin.

Siti Hajar selamat dikebumikan di kampung keluarganya dengan lancar.Begitu ramai sahabat, pensyarah, pegawai university dan saudara mara hadir memberikan lawatan terakhir, memandikan, menyembahyangkan dan mengkebumikan beliau. Seluruh alam seakan turut bersedih dan merintih kerana kehilangan seorang mujahidah sejati. Cuaca mendung berterusan dari pagi hingga ke petang,( tetapi tidak pula hujan), turut menyentap  tangkai hati insan2 yang jujur menyayanginya
Share

Monday, October 22, 2012

Selamat Kembali

Assalamualaikum..

aiyaaa,udah lama wa xhapdate blog nie.kui3 (^_^)

kali ni xnk taip panjang2 sbb mood xde ag nk cite.sya just nk share 2 benda saje

1) jgn lupa tuk dgr lagu2 yg saya cover..wpun sumbang,tp boleh la tuk berhibur dan saja2.. yg paling latest saya cover lagu hafiz hamidun..leh je klik kat sini.

2) sya nk ucapkan selamat hari raya aidiladha buat semua kwn2,kenalan,sahabat,bff,sedara mara dan anda yg mengenali saya secara langsung mahupun tidak langsung..sowi sbb raya kali ni xsempat nk buat kad raya.kui3..

tu je hapdate kali ni..

wassalamualaikum :-)Share

Friday, September 14, 2012

Cintaku kepadamu Suami

assalamualaikum..

kisah ini membuatkan hati saya sayu membacanya..kisah ini dipetik dari blog saudara Halim Devotees..sama2 kita share

*****


Seorang isteri menangis-nangis ingin mandikan jenazah suaminya.. bapak mertua dgn polis forensik x bagi.. sambil menangis isteri berkata ini janji kami suami isteri.. jika abang mati dulu kamu (isteri) mandikanlah jenazah abang, Andai kamu (isteri) mati dulu dari abang, abang akan mandikan jenazah kamu..

dari luar bilik mayat hospital seorang ustaz masuk tanye ape hal then ustaz tu kate x pe kalau isteri nak mandikan jenazah suami.. ustaz tadi bersama beberapa org lagi temankan si isteri mandikan jenazah suaminya..

Dengan tenang isteri membasuh muka suaminya sambil berdoa, "Inilah wajah suami yang ku sayang tetapi Allah lebih sayangkan abang.. Moga Allah ampunkan dosa abang dan satukan kite di akhirat nanti.."
membasuh tangan jenazah suami sambil berkata "Tangan inilah yang mencari rezeki yang halal untuk kami, masuk ke mulut kami. moga Allah beri pahala untuk mu suami ku.."
membasuh tubuh jenazah suami smbil berkata "tubuh inilah yg memberi pelukan kasih syg pd ku dan ank2,moga Allah beri pahala berganda untukmu wahai suamiku"
membasuh kaki jenazah suami smbil berkata "dgn kaki ini abang kluar mencari rezki utk kami, berjalan dan berdiri sepanjang hari semata2 untuk mencari sesuap nasi,terima kasih abang...moga Allah beri kau kenikmatan hidup d akhirat dan pahala yg berlipat kali gandanya"

selesai memandikan jenazah suaminya, si isteri mengucup sayu suaminya dan berkata "trima ksih abang krana aku bahagia sepanjang mnjadi isterimu dan terlalu bahagia dan trima kasih krna meninggalkan aku bersama permata hatimu yg persis dirimu dan aku sbg seorang istri redha akn pemergianmu krna ksih syg Allah pd mu."

Share

Tuesday, June 12, 2012

Percubaan Pertama

Assalamualaikum...

akhirnya bermula cuti sem saya..alhamdulillah perkembangan aktviti saya memberangsangkan..insyaAllah hujung bulan nie saya akan mula bekerja dgn salah satu department di Uia. saya diamanahkan tuk membantu dia dlm menguruskan KTP..ape tu? KTP adalah Knowledge Transfer Project. ia berfungsi sbg mengaplikasikan segala knowledge dr research kepada masyarakat umum dan sektor pekerjaan..satu kerja yg cukup mencabar,tp saya cukup berminat :-) moga Allah permudahkan segalanya....

tp tu bukan citer utama posting kali nie..ari ni buat pertama kalinya saya mencuba secara "serius" peralatan studio saya..credits to sallehudin kerana byk membantu saya..alhamdulillah,ari ni sempat merakamkan dua lagu percubaan dgn menggunakan software recording..lagu yg saya record ialah Sebuah Pertemuan dan Astaghfirullah <--- (klik dkt tajuk lagu tuk dgr)

harap anda semua boleh dgr lagu2 tersebut dgn klik link diatas dan komen atau memberi cadangan agar saya boleh meningkatkan bakat ini..moga Allah membalas jasa anda semua :-)

Salam Ukhuwah,
Syahman Indie :-)

Share

Monday, May 7, 2012

Kisah seorang Munsyid

Update Aktviti

Assalamualaikum...
da lama saya xupdate cite nasyid saya..huhu..bersawang gak blog nie..alhamdulillah,28/4/2012 yg lepas, saya telah dijemput oleh lecturer saya, Dr Lihanna utk membuat persembahan utk hari sukan sebuah tadika.xtawla nape ari tu semangat sgt nk perform,sampai sana kul 7pagi ag.parent pun xsmpai ag(da lamakan xshow kat luar nie..hehe)..dok mundar mandir kat sana,tup tap tup tap saya pi makan roti canai kat kedai mamak pelita,belakang ampang point..nyum2x.nyaman tok..

kul 8.15 saya gerak ke tmpt kejadian balik..tgk2 majlis da nk start.awal la plak start majlis kali nie..pada permulaanya saya ingat saya akan perform dpn adik2 tadika,rupa2nya dpn parent mrk..OMG!! xkan la nk nyanyi 25rasul utk mak ayah budak2.huhu..nk dijadikan cite,cd player pun xleh nk play lagu 25Rasul tu,last but not least back up plan dtg,nyanyi lagu Lament dan Segalanya Ada..Alhamdulillah,penerimaan yg cukup baik.

 

 kisah yg kedua ni ag best..malu semalu2nya kowt...abis je show saya kat ampang tu,sya bergegas balik UIA tuk amik bestfrenz saya..mtk diowng temankan saya pi kenduri kawin Maryanti(ustazah pilihan)..kul 12 kami gerak ke Dewan Siantan..sampai je sana,majlis cukup meriah..kami dgn selamba sesuka hati terjah ke dlm dewan..tgk2, nape banner majlis ni lain?nape pengantin pun mcm xkenal je..saya informla kat kwn2 saya ni..diwong pun suh saya check kad kenduri..dgn slow motionnya saya kuarkan kad dan tgk...YA ALLAH!!!bukan hari ni la..esok majlisnya! malu dong...huhu.nasib baik xbg ag hadiah kat tuan rumah.ape ag,dgn kondifennya kami memasukkan hadiah dlm beg(beg kwn perempuan) dan perlahan berjalan ke luar ke parking keta..smpai je dlm keta kami gelak sekuat2nya.malunyeee....huhu

papehal pun,barakallahulakuma pn maryanti dan suaminya..moga2 mahligai yg terbina ini kekal hingga ke syurga. :-)


p/s: baca dl kad kawin tu.jgn main terjah je kenduri org.hahaha

best regards,
Share

Friday, April 27, 2012

Seminar on Sport Psychology


Reflection- Seminar Sport Psychology
Date: 21st April 2012
Time: 8 am – 4pm
Venue: Conference room, CAC, IIUM
Organizer: Me and My friends

The seminar was conducted successfully by Sport Psychology Class. Many inputs were shared within one day of seminar on sport psychology. I was one of the organizer committee. Even though it was really busiest day, I still managed to grab some input and knowledge that I want to share here.
The first session was regarding to dietitian and nutrition. It was delivered by Madam Lee Ching Lee from International Medical University. It was quite exciting session. She managed to grab the audience’s attention and make the session living in the early morning. She shared 14 messages on the diet…..nk taw ape, PM me at my FB :-)

Second session was discussing about physiotherapy and it was delivered by Mr. Abraham. Much knowledge was discussed and shared in that session especially regarding to injury. Many athletes get involve in injuries and sometime it is really hard to recover. Here the role of support and motivation from the team plays important role. Group will be effective when there is good group structure, group dynamics and group cohesiveness. These characteristics are essential to a coach and a team that finally will provide good and positive outcome among members of the team. With that, the strong team that support and help each other will exist.

The third session was conducted in forum. The panelists that time were Mr. Chan Jun Shen and Mr. Harmi Taazim. Me? I was one of the moderators that time. It was my first time conducting a forum. However, what I want to share here is what the panelist shared. The topic was sport and motivation.  Mr. Chan was the first speaker. He is an Ironman and Triathlon athlete.  He shared his experienced in iron, how stressful the sport is and etc. The most interesting part is where he had triple time injured, and the most serious injury stops him from doing sport. Because of his passion towards sport, he overcomes it very hardly. Many challenges and hardship demotivate him. He said ‘usually I walk across the school field within 5-10 minutes but because of my injury, I only managed to cross it more than 30 minutes’. In Ironman also, he faced stressful situation where he blood vomit during the game. He really can’t handle it anymore. However, his team did support him to finish up till the end of the game. This is show the important of team in a sport.

Me and Faizah conducting Forum
 Same goes with Mr Harmi Taazim. He shared with us from the commentator view and perspective. The most interesting story is where the double team of badminton player dispute to each other because of a women. However, the coach that time managed to settle the problem and make them focus on the final Thomas Cup. Once again this story shows the important of the coach in managing a team and how effective a coach to a team.  As mentioned in the book, this coach managed to develop morale within the team. Morale here means feeling within each team members that is generated by a sense of caring and belonging that is communicated within the team. Morale may generate a motivation that may direct energy in either acceptable or unacceptable ways on the team. Sadly, the last session I could not participate because I had to accompany the speakers for the refreshment.

I share with you the experience during the seminar itself. What about before the seminar? How could my team managed to organize it? And how can I relate it with leadership effectiveness and decision making and also organizer as an effective group? Let’s begin with the first day of selection the committee.

The selection of the committee was conducted in syura. It is good because we suggest the candidate and vote the qualified one. As a result, Haire Kadari became Programme Manager and Nor Syafiqah as Assistant Programme Manager. And me? I was appointed as Head of Public Relation. My task was very “easy”. I had to call and invite all speakers, VIPs and VVIPs. Huhuhu.

As usual, the program had communication problems. For me, it was very stressful situation when someone did my job without my acknowledgement. At the end, me and my team who suffered enough.kuang2x. However, we managed to tackle the problems. Cooperation and understanding between my PR members was the key we managed get through all the problems. I tried to create sense of belonging among my team and the most important thing, I did “group binding” among us. For me, it is important to meet face to face to discuss and solve the problems together and it is known as group integration. We shared our opinion and conclude it. Making decision that been agreed among team members was essential. It leads to mutual understanding and everyone got clear picture of the each task. The quality of decision making should be at higher level in attaining overall goals and objectives of the group that should considered.

Besides that, I also assigned each members of PR to a specific job. Alhamdulillah, it helps me in handling my job. Thank God I got good colleague. They were like a professional worker which had more than 5 years’ experience. Supposedly I divide the task as early as I can and it was my mistake because take it too long. Leadership within the group is important to a team because it lets the members inside it acknowledge their role and they feel appreciated because they are given a trust to do the task.

On the other hand, feedback is also important in organizing an event. Without it, we don’t know the exact weakness and limitation that we are supposed to encounter before the big day. For example, I once asking my PR members regarding the attendance of VIP, however, they could not get the feedback as we planned because all the VIPs were busy and hardly to provide the accurate response. Sometimes, they changed their plan from not attending to attending. It makes our task become more difficult to confirm the exact total who attends for the seminar. In short, providing feedback is essential to committee because we can utilize the information and prepare what is supposed to be prepared.

Other than that, time constraint also became one of the challenges when we preparing for this event.  Because of it, most of us had to do critical decision to solve a problem. Limitation of the time make the movement of committee a little bit exhausted the day before of the programme. Many things had to be prepared within a limit time. And some of the jobs that were distributed could not be done. For example, sponsorship cannot find a company who willing to support our programme. According to procedure, the duration to get the sponsor from outside is 3-4month before the programme. However, our seminar on sport psychology was managed only within 2 month. 

The best part that I will never and ever regret is the experience. It is really hard to conduct a big event with 300 participants within 2 months. It takes a lot of effort to make it happened. Besides that, me myself also gain new experience in handling outsider and VVIP in terms of the procedure, the way we talk with them, what should we provide to them and etc. it is totally different with Taaruf Week that I became Head of PC. In addition, I also had a chance to know the whole members of the sport psychology class. In other sections, it is really hard to recognize people inside the class and sometimes I don’t realize that person is also in the same class with me. The most interesting part is, this seminar test us with how to cooperate, work together and communicate with 41 people inside the class that have different personality, different views, different experiences and different principles.

Last but not least, before I stop my reflection, I would like take this opportunity to say thank you to my colleague, PR, who did a great job back day, and make the seminar, happened successfully. I know that most of them busy with another assignment, homework and etc., but they managed to handle it very well. Well done PR!!! Finally, the one and only one, we called her as our mother…DR HARIYATI SHAHRIMA for giving us this experience…. 

 We Love Sport Psychology
Best regards,
Syahman

Share

Sunday, March 18, 2012

Special Offer

Tawaran Terbaru dr Aman Studio

Assalamualaikum..

Aman Studio skg menawarkan perkhidmatan recording studio kpd mrk yg berminat tuk menceburi bidang nyanyian..khas buat mrk yg berada dikawasan ampang or gombak..kami akan menyediakan kenderaan tuk tempat kami (harga rm50 xtermasuk dgn transport)..ape lagi,hubungi kami tuk mencuba..

p/s: Harga boleh dirunding lagi (^_^)

Share

Wednesday, February 22, 2012

Ulasan psikologi sukan

Dadah sbg pencetus motivasi?

Doktor 'penggera'
Oleh Sukhairi Abd Thani
sukhairi@bharian.com.my
2012/02/20

SCHZUAN (dua dari kanan) ketika menerima Skim Hadiah Kemenangan Sukan (SHAKAM), Disember lalu

Schzuan buat pendedahan doktor beri suntikan, pil ketika latihan pusat

BAGAIKAN jam loceng!

Itu kata Schezuan Ahmad Rosely, rakan seangkatan kuartet 4x400 meter Mohd Yunus Lasaleh yang didapati gagal ujian doping ketika beraksi menjulang emas di temasya Sukan SEA Indonesia 2011, berkaitan dengan seorang doktor dari Bulgaria yang setiap awal pagi didakwa memberikannya suntikan ketika menjalani latihan pusat di Brunei, pertengahan Oktober tahun lalu.
“Dia akan berada di sisi seawal jam 7 pagi untuk menggerak saya daripada tidur kecuali Sabtu dan Ahad untuk memberikan suntikan dan selepas menjalani latihan diberi pula pil. Saya difahamkan pil yang diberi adalah berlainan mengikut acara masing-masing.

“Apabila bertanya, dia (doktor) kata, ia adalah untuk memulihkan tenaga. Mengenai suntikan pula saya musykil kerana kebiasaannya suntikan diberi seminggu sekali, ini tidak, setiap hari diberikan,” katanya.

Namun begitu Schezuan lebih keliru dengan pemberian pil berbanding suntikan di lengan kiri kerana sebaik saja menelan pil itu, dia merasakan lebih ‘ringan’ berbanding biasa.

“Saya tidak pernah mengamalkan pengambilan sebarang pil sebelum ini dan ada merujuk kepada senior dan memberitahu mereka juga pernah memakan pil itu.
Walaupun saya meragui dengan suntikan setiap hari itu, saya tidak dapat merasa sebarang perbezaan terhadap diri saya seperti pil,” katanya yang dikalung pingat oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, awal Disember lalu.

Seramai 13 atlit olahraga menyertai kem latihan pusat di Miri bermula 24 September lalu dan seterusnya berangkat ke Brunei 15 Oktober sebelum pulang semula ke tanah air, 8 November 2011.

-Dipetik dari Berita Harian-

Dunia sukan takkan lepas dari pelbagai masalah atau isu hangat.Baru-baru ini kita dikejutkan dgn kekalahan teruk skuad Uber Malaysia dalam pusingan kelayakan dan macam2 lagi.Tp saya lebih tertarik dengan isu hangat diatas nie. Doktor Penggera.Itulah topik yang diberikan oleh wartawan ini.

Berita ini membuatkan saya terfikir dimana peranan MSN dan mereka yg terlibat dlm bidang ini.Bagaimana penyalahgunaan dadah boleh terjadi dlm kalangan atlet sukan Negara kita.Di negara lain,atlet itu sendiri yg mengambil dadah,tp di Negara kita,ia di berikan oleh doktor atlet itu sendiri.kita sedia maklum bahawa penyalahgunaan dadah adalah salah disisi undang2 dan ia juga membawa kesan yg buruk dlm jangka masa yg panjang terhdap individu terbabit.

Wujudnya satu persoalan yg boleh kita pertikaikan disini iaitu adakah kemenangan atlet2 negara kita selama ini adalah berdasarkan motivasi dan semangat juang yg tinggi utk memertabatkan nama Negara dimata dunia ataupun ia telah disebabkan oleh faktor luaran seperti pengambilan dadah Banyak alternatif lain yg boleh diambil oleh pihak MSN utk menjana motivasi para atlet sukan Negara antara insentif dlm jangka masa pendek dan panjang,peluang latihan bersama jurulatih luar Negara yg mantop, dan lain2 lagi.bukan dgn mengambil jalan singkat tuk menggapai kemenangan..

MSN perlu mengambil perhatian yg serius terhadap isu ini krn ia melibatkan maruah Negara sendiri selain memberi implikasi yg buruk terhadap persepsi masyrakat terhadap atlet2 negara kita sendiri.

itu sahaja komen yg dpt saya kongsi sbg salah satu tugasan utk kelas Sport Psychology.moga2 ulasan yg simple ini dpt dimanfaat oleh semua org..Wassalam.Share